ZÁKLADNÍ ÚDAJE A CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

Název právnické osoby, sídlo, adresa pro dálkový přístup:
Základní škola, Praha 4, Plamínkové 2

Plamínkové 2/1593, 140 00 Praha 4 – Nusle

E-mail: red@zsplaminkove.cz                                                   Webové stránky školy: www.zsplaminkove.cz

Datová schránka: 5yf3p48                                                                                           

Údaje o vedení školy:

Ředitel školy jmenován Radou MČ Praha 4 od 1. 7. 2024: Mgr. Jiří Pejšman

Zástupkyně ředitele: Mgr. Jana Baroková (zástupce statutárního orgánu)

Zřizovatel školy:
Městská část Praha 4, Antala Staška 2059/80b, 140 46, Praha 4 – Krč

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání: Míříme vysoko


A) CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

1) Úplnost a velikost školy:

Základní škola, Praha 4, Plamínkové 2 je úplnou školou s 1. – 9. postupovým ročníkem. V každém ročníku je 1 třída s průměrným počtem 21 žáka na třídu. Kapacita školy je 450 žáků. Žáci 1. – 5. tříd mohou navštěvovat školní družinu s kapacitou 150 žáků a samostatným vchodem. Školní stravování zajišťuje školní jídelna s možností výběru ze dvou jídel a možnosti zajištění dietního stravování pod dohledem nutričního specialisty.

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání Míříme vysoko je určen žákům se zájmem o kvalitní základní vzdělávání s možností individuálního rozvoje pomocí volitelných předmětů od 5. ročníku (základy španělského, německého jazyka, programování a robotika, sportovní výchova, konverzace v anglickém jazyce aj.).

Škola zajišťuje péči pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, a to jak pro žáky se specifickými poruchami učení (předmět nápravy specifických poruch učení) tak i pro žáky nadané (účast na soutěžích, obohacení výuky, možnost přestupu do vyššího ročníku). Oběma skupinám žáků je věnována i zvláštní péče v běžných hodinách.

1a) Umístění školy:

Třídy jsou umístěny v jedné budově, slavnostní otevření proběhlo v roce 1967. Škola se nachází v klidné zóně sídlištní zástavby nedaleko stanice metra trasy C – Pankrác. Pěší dostupnost školy je ze stanice metra Pražského povstání (cca 7 minut) nebo ze stanice metra Pankrác (3 minuty. Umístění školy je celkově velmi dobře dopravně dostupné s centrem Prahy (metro trasy C, autobus, tramvaj). Realizace metra trasy D spojující část Prahy Písnice a Libuše.

1b) Vybavení školy:

Kmenové i odborné učebny se postupně renovují a obměňují kvalitním školním nábytkem a audiovizuální technikou (pevné a mobilní digitální panely, dataprojektory, notebooky, tablety). V budově se nachází počítačová pracovna, odborné učebny jazyků, přírodovědných předmětů, školní knihovna, kuchyňka. Pro kulturní vystupování žáků je k dispozici divadelní prostor v části školní jídelny. Nadstandardní sportovní vyžití umožňují 2 tělocvičny (velká a malá), venkovní víceúčelové hřiště s umělým povrchem na basketbal, volejbal a jiné míčové sporty, 2 beachvolejbalová hřiště a 2 hřiště na malou kopanou s umělou trávou.

Ve vstupní hale má každý žák svou uzamykatelnou šatní skříňku pro odkládání oblečení.

Škola je vybavená dostatečným počtem hygienických zařízení (WC, umývárny, sprchy). V roce 2025 došlo k montáži předokenních automatických žaluzií snižující tepelné zahřívání vnitřních prostor budovy školy.

Učitelé jsou umístěni v kabinetech s připojením na internet. Ve společných prostorách mají k dispozici tiskárny a kopírovací stroje. Ke společným poradám slouží sborovna školy, oddělené jsou kanceláře ředitele, zástupkyně, výchovné poradkyně, metodičky prevence hospodářky školy a školní jídelny, školníka.

1c) Hygienické podmínky:

Rozvrh žáků je v souladu s platnou legislativou a dbá na střídání jednotlivých činností. Základem je vyučovací hodina v rozsahu 45 minut s dodržováním přestávek (10 minut a po 2. vyučovací hodině 20 minut. Od jara do podzimu za vhodného počasí mohou žáci trávit velké přestávky (20 minut) ve venkovních prostorách školního areálu.

2) Charakteristika pedagogického sboru:

Pedagogický sbor je tvořen ředitelem školy, zástupkyní ředitele, výchovnou poradkyní, metodičkou prevence, školní psycholožkou, speciálním pedagogem, dále ho tvoří učitelé 1. a 2. stupně (třídní a netřídní učitelé), vychovatelky školní družiny a asistenti.

3) Projekty:

Od 1. 10. 2024 do 30. 9. 2026 je škola realizátorem projektu Operačního programu Jan Amos Komenský, Šablony5_Plaminkové, s dotací 689 625, 90 Kč. Účelem dotace je zvyšování kvality, inkluzivity a účinnosti systémů vzdělávání, zajišťování rovného přístupu ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání a prosazování socioekonomické integrace marginalizovaných skupin, jako jsou Romové. Cílem vybraných aktivit je doučování žáků ohrožených školním neúspěchem v ZŠ, doučování účastníků zájmového vzdělávání ohrožených školním neúspěchem v ŠD, personální podpora školního asistenta.

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem plus a MŠMT ČR.

Škola se účastní projektů ke zkvalitňování prevence na školách se spoluúčastí MČ Praha 4. Nechala si zpracovat projekt Pocit bezpečí na školách a školských zařízení (Institut forenzních, bezpečnostních studií a managementu, z.ú.), se zaměřením na bezpečí pedagogických pracovníků.

Škola obdržela finanční prostředky MŠMT – Adaptace a integrace aktivit cizinců s dočasnou ochranou, finanční prostředky MŠMT, EU, NPO – Digitalizujeme školu, Prevence digitální propasti.

Účastní se projektu společnosti Cermat, Přijímačky nanečisto pro žáky 9. ročníků.

4) Spolupráce s rodiči a jinými subjekty:

Při škole pracuje Spolek rodičů a přátel základní školy. Spolek zajišťuje nákupu školních žákovských pomůcek, poskytování cen a odměn pro školní akce, soutěže, pomoc ve vybavování školy. Ze svého fondu rovněž poskytuje finanční dotace na školní výjezdy (zotavovací akce, lyžařské kurzy) a příspěvky pro žáky ze sociálně slabých rodin.

Podle zákona 561/2004 Sb. byla na škole zřízená šestičlenná školská rada, která je prostředníkem mezi rodiči, pedagogy, zřizovatelem a ředitelem školy.

Samozřejmostí jsou pravidelné třídní schůzky a konzultace, dle potřeby se rodiče schází s vyučujícími i častěji. K bezprostřední komunikaci slouží telefonické a e-mailové spojení se všemi vyučujícími školy a elektronická žákovská knížka, popř. online setkávání.

Na vysoké úrovni je spolupráce se zřizovatelem, jedná se o pravidelné porady, konzultace o činnosti školy i podpora v oblasti grantové politiky (MAP, projekty a granty, spolupráce s veřejností). Škola spolupracuje i s dalšími subjekty, Pedagogicko – psychologickou poradnou, Policií ČR, městskou policií, subjekty provozující volnočasové aktivity (např. Sokol Vyšehrad, AFK Slavoj Podolí Praha, Základní umělecká škola).

B) CHARAKTERISTIKA ŠVP

1) Zaměření školy:

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání Míříme vysoko je určen žákům se zájmem o kvalitní základní vzdělávání s možností individuálního rozvoje pomocí volitelných předmětů od 5. ročníku (základy španělského, německého jazyka, programování a robotika, sportovní výchova, konverzace v anglickém jazyce aj.).

Absolvent školy ovládá dle svých možností dva cizí jazyky, umí pracovat s IT technikou, je vybaven komunikačními dovednostmi, orientuje se v základech zdravého životního stylu, vybaven možností rozvoje sportovních dovedností a schopností. Má tak všechny předpoklady pro přijetí na střední školu a následné uplatnění na trhu práce.

2) Výchovné a vzdělávací strategie:

Výchovné a vzdělávací strategie představují společné postupy na úrovni školy uplatňované ve výuce i mimo výuku, jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence žáků. Klíčové kompetence představují soubor znalostí, dovedností, návyků a postojů, které jsou využitelné v různých učebních i praktických činnostech a situacích. Jsou klíčem k úspěšnosti žáka v celoživotním učení, v práci, zájmové činnosti i osobním životě. Na utváření klíčových kompetencí se podílejí všichni pedagogičtí pracovníci ve všech vzdělávacích oblastech.

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • frontální výuka
  • kritické myšlení
  • skupinová práce
  • řízený dialog, rozhovory
  • metoda CLILL
  • tandemová výuka
  • práce s pomůckami, modely, nářadím, náčiním
  • experiment
  • práce v terénu
  • závody, soutěže, turnaje, hry
  • samostatná práce žáků
  • projekty, prezentace
  • mimoškolní aktivity

3) Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou zajištěny podmínky pro jejich úspěšné vzdělávání i uspokojení speciálních vzdělávacích potřeb. Uplatňuje se individuální přístup a specifické metody učení. Pedagogičtí pracovníci, kteří tyto žáky vyučují, jsou seznámeni s příslušnou dokumentací a úzce spolupracují s výchovnou poradkyní, popř. psycholožkou a dle možností se dále vzdělávají. Pro tyto žáky je možné zpracovat plány pedagogické podpory (PLPP), které jsou v souladu s RVP ZV a jsou v souladu s konkrétními potřebami každého jednotlivého žáka. Závěrečné vyhodnocení probíhá na konci školního roku.

Na doporučení poradenského zařízení je žákovi zpracován individuální vzdělávací plán (IVP) pro konkrétní vzdělávací oblast. S IVP jsou následně seznámeni ostatní vyučující žáka a daných oblastí. S IVP je seznámen i zákonný zástupce žáka.

3a) Vzdělávání žáků se zdravotním znevýchodněním

Při vzdělávání žáků se zdravotním postižením se vychází z konkrétního zdravotního stavu a potřeb žáka. Zohledňuje se druh zdravotního postižení, samozřejmostí je úzká spolupráce rodičů a všech pedagogů vyučujících žáka.

Žáci s diagnostikovanou LMP se vzdělávají podle minimální doporučené úrovně uváděné v RVP ZV.

3b) Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním

Žákům pocházejícím z odlišného prostředí je věnována pozornost ve dvou oblastech. Pokud se jedná o žáky – cizince (žáci s odlišným mateřským jazykem, OMJ), důraz je kladen na osvojení českého jazyka a na pochopení kulturních odlišností při současném uznání původní kultury žáka. Žáci jsou zapojeni do jazykové přípravy s posílením hodin českého jazyka dle platné legislativy.

U žáků s nepodmětným rodinným prostředím (nízké sociální, kulturní a ekonomické postavení) je důraz kladen na zajištění kvalitního trávení volného času, a tak předcházení sociálně patologickým jevům.

3c) Vzdělávání žáků mimořádně nadaných

Nadaní žáci mají ve vyučovacím předmětu, který se dotýká jejich nadání přidělenu individuální práci a během roku absolvují soutěže a olympiády. V některých případech žáci navštěvují daný vyučovací předmět ve vyšším ročníku nebo mohou být převedeni do vyššího ročníku na základě vykonaných zkoušek. Pro tyto žáky jsou zpracovány plány pedagogické podpory (PLPP), které jsou v souladu s RVP ZV a jsou v souladu s konkrétními potřebami každého jednotlivého žáka. Závěrečné vyhodnocení probíhá na konci školního roku.

UČEBNÍ PLÁN A UČEBNÍ OSNOVY (viz. Školní vzdělávací program)